KAJIAN SPASIAL LOKASI BERBELANJA DI KOTA BANDUNG
DOI:
https://doi.org/10.26593/jtrans.v19i2.3480.121-132Abstract
Abstract
Shoppers consider many aspects in choosing specific location from variety of shopping location. Spatial analysis is used to determine the catchment area of shopping location based on the location of shoppers’ residence along with the correlation with shoppers’ activity and characteristic. The purposes of this study are to analyze the catchment area of shopping location in Bandung based on shopper’s preferences and to analyze the shopping travel pattern. The questionnaire data about the grocery shopping trip is analyzed using Thiessen Polygon and Buffering Method. The analysis shows that there is a mismatch between the market service coverage and the preferences of respondent destination. Analysis shows that shoppers will choose the shopping location by considering the distance of shopping location from home, travel costs, and travel duration in selecting any type of shopping location.
Keywords: shopping location, spatial analysis, GIS, catchment area, shopping trip characteristics
Abstrak
Ada banyak hal yang dipertimbangkan oleh pelaku belanja dalam memilih lokasi berbelanja yang beragam. Analisis spasial dipergunakan untuk menjelaskan daerah cakupan lokasi belanja berdasarkan lokasi tempat tinggal serta keterkaitannya dengan aktivitas dan karakteristik pelaku belanja. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis daerah cakupan lokasi berbelanja pilihan pelaku belanja di Kota Bandung dan menganalisis pola perjalanan berbelanja. Data hasil penyebaran kuisioner mengenai perjalanan berbelanja kebutuhan sehari-hari dianalisis menggunakan Metode Thiessen Polygon dan Metode Buffer. Hasil analisis menunjukkan bahwa terdapat ketidaksesuaian antara luas cakupan layanan suatu lokasi belanja dengan luas jangkauan layanan lokasi pilihan pelaku belanja. Analisis menunjukkan bahwa pelaku belanja memilih lokasi belanja dengan mempertimbangkan jarak dari tempat tinggal, durasi, dan biaya perjalanan.
Kata-kata kunci: lokasi berbelanja, analisis spasial, GIS, daerah cakupan, karakteristik perjalanan berbelanja