POLA HAMBATAN SAMPING DI RUAS JALAN ADI SUCIPTO COLOMADU
DOI:
https://doi.org/10.26593/jtrans.v22i3.6348.191-206Abstract
Abstract
Traffic congestion that occurs on a road section is influenced by side frictions on that road segment. This also happened in the area of the International Hotel Management School (IHS), located at Jalan Adi Sucipto, Colomadu, Karanganyar Regency. This study aims to analyze the pattern of side frictions, traffic flow conditions, and the performance of the road section. The parameters analyzed include side frictions, traffic volume, road capacity, degree of saturation, free flow speed, and level of road service, which is based on the 1997 Indonesian Road Capacity Manual. This study shows that, if the in/out activity data is used, the side friction on the observed roads is very high. When in/out activity data is not used, the side resistance is moderate. This study shows that the traffic volume on the observed road has more influence on the degree of saturation than the side frictions.
Keywords: traffic congestion; side frictions; traffic volumes; road capacity; degree of saturation
Abstrak
Kemacetan lalu lintas yang terjadi di suatu ruas jalan dipengaruhi oleh hambatan samping di ruas jalan tersebut. Hal ini juga terjadi di kawasan International Hotel Management School (IHS) Jalan Adi Sucipto, Colomadu, Kabupaten Karanganyar. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pola hambatan samping, kondisi arus lalu lintas, dan kinerja ruas jalan tersebut. Parameter yang dianalisis meliputi hambatan samping, volume lalu lintas, kapasitas jalan, derajat kejenuhan, kecepatan arus bebas, serta tingkat pelayanan jalan, yang didasarkan pada Manual Kapasitas Jalan Indonesia 1997. Hasil analisis menunjukkan bahwa, jika data aktivitas in/out digunakan, hambatan samping di ruas jalan yang diamati adalah sangat tinggi. Bila data aktivitas in/out tidak digunakan, hambatan samping adalah sedang. Penelitian ini penunjukkan bahwa volume lalu lintas di jalan yang diamati lebih berpengaruh terhadap derajat kejenuhan dibandingkan dengan hambatan samping.
Kata-kata kunci: kemacetan lalu lintas; hambatan samping; volume lalu lintas; kapasitas; derajat kejenuhan