PENANGANAN PELEBARAN PERKERASAN JALAN PADA RUAS-RUAS JALAN DENGAN LAHAN TERBATAS

Penulis

  • Joko Purwanto
  • Sutoyo .

DOI:

https://doi.org/10.26593/jh.v6i2.4055.119-128

Abstrak

Abstract

 

In the field, it is still often found longitudinal road deterioration at a location with a distance of 0.5 m to 1.5 m from the edge of the pavement. Most of the damage is the result of previous road widening works. However, if the available land is less than 2.3 m, the sufficient type of material and compaction method need to be determined, in order to obtain a sturdy construction layer that is capable of bearing heavy traffic. This paper outlines the implementation of an appropriate method and how to choose the right material, so that a solid widening construction layer can be produced.

 

Keywords: longitudinal damage; road pavement; road widening; compaction method.

 

 

Abstrak

 

Di lapangan masih sering ditemukan terjadinya kerusakan memanjang jalan pada lokasi dengan jarak 0,5 m hingga 1,5 m dari bagian tepi perkerasan jalan. Sebagian besar kerusakan tersebut merupakan hasil pekerjaan pelebaran jalan sebelumnya. Namun apabila lahan yang tersedia kurang dari 2,3 m, harus dipilih jenis material dan metode pemadatan yang tepat, agar diperoleh susunan lapis konstruksi yang kokoh dan mampu memikul beban lalu lintas. Makalah ini menguraikan metode pelaksanaan dan cara memilih material yang tepat, sehingga dapat dihasilkan susunan lapis konstruksi pelebaran yang kokoh.

 

Kata-kata kunci: kerusakan memanjang; perkerasan jalan; pelebaran jalan; metode pemadatan.

##submission.downloads##

Diterbitkan

2020-07-14

Terbitan

Bagian

Articles